tuuletin.jpg

En tiedä kuka tästä helteestä nauttii. 

Kuuma.

Vaatteet liimantuu ihoon kiinni. On vuoroin makeannälkä, vuoroin suolaisen. Turvottaa. Vatsa sekaisin.

Meillä ei ole ilmastointia eikä ilmastointilaitetta kotona. Lämpö nousee yläkertaan ja siellä on makuuhuoneet, nukkuminen tukalaa. Lakanat liimautuu ihoon kiinni, iho on hikisennihkeä. Aamun viileä suihku ei paljoa oloa virkistä  eikä habitusta pelasta.

Töissä ei tilanne ole yhtään sen parempi. Työvaatteet liimautuu ihoon kiinni ja kainot kylkiin. Puolen päivän aikaan olin aivan pönttö himmee -olo, kun en ollut ennättänyt juoda välillä ja edeltävsti oli pitkä ja aikaavievä työtilanne. 

Ajattelin, että uimaan teinien kanssa, mutta paskanmarjat. Just nyt he sopuisasti pelaavat Monopolia. Pelatkoon sitten. 

Avasin yläkerrasta Flikan huoneesta ison ikkunan, minun ja Jiin huoneista pikkuikkunat ja tuuliten hurisee välissä, leikkaa ilmaa, eipä se muuta. Mutta jos viilentäisi illaksi. Flikan huone on näin iltaa kohden varjon puolelle, on varjon puolelle kyllä muutenkin. Tässä asunnossa on ikkunat itä-länsi -suunnassa, tai sitten joku länsi-pohjoinen, koska aurinko ei paista suoraan ikkunasta sisään mihinkään vuorokauden aikaan. Ja hyvä niin. Olen asunut kerrostalossa, näiden penskojen kanssa, jossa ikkunat oli etelä-itä tai jotakin semmoista. Aurinko paahtoi koko päivän. Aivan helvettiä. 

Minä taidan tehdä mummojutun ja ottaa pienet tirsat. Takana on kuitenkin huonosti nukuttu yö, aikainen herätys ja työpäivä. Enköhän minä lepotuokioni ole ansainnut - ennenkuin alan tiskaamaan tai jos vaikka nuo penskat suostuisi sinne uimarannalle.