Elatusmaksuista (1)  on nyt vihdoinkin sopimus saatu ja tehty. *huokaus* On sitä useampi kuukausi väännetykin, kiitos itse Isukin.

Elatussoppari on määräaikainen ja ns. 0-sopimus (2). Minun tehtävä on pitää huoli siitä, että määräajan jälkeen elatussopimus päivitetään uudelleen, sillä jos unohdan, se olen minä, joka ei sitten saa edes takautuvasti mitään.Ja se taas on pois nimenomaan lasten elämästä, heidän elatuksestaan.

Ensimmäisellä käynnillä helmikuussa saatiin aikaan muutama minun vaatima muutos tapaamissopimukseen. Huoltajuussopimuksessa ei ole muutosta, minä olen edelleen yksinhuoltaja eikä minulla ole ilman Isukin lupaa oikeutta muuttaa lasten uskontokuntaa eikä sukunimeä.

Elatussopimusta jatkettiin 0-sopimuksena kuukaudeksi eteenpäin, sekin minun epätoivoisesta vaatimuksesta, jotta saan paperit ajoissa Kelaan eikä tule katkosta.  Itse sopimusta ei lastenvalvoja ennättänyt printata, aika loppui kesken. Joten papereita postiteltiin edes sun takas ja minä lopulta kävin hakemassa lastenvalvojan vahvistuksen suoraan toimistolta ja vein sen Kelaan. Ennätin, ei tullut viivettä maksuun. (Kela käsittelee elatusapuhakemuksia 4 viikkoa).

Toisella käynnillä maaliskuussa piti tehdä se elatussopimus. Eipä saatu tehtyä. Isukki oli kertonut edellisellä tapaamisella, että hän on velkasaneerauksessa ja sopimus pitäisi tehdä tämä huomioiden. Tämän takia (??) tapaamisessa oli kokeneempi lastenvalvoja mukana. Tarkoitus oli, että elatusmaksussa huomioidaan tämä velkasaneeraus kaikkineen.

Käynnillä sitten selvisikin, ettei hän ole vielä edes käynyt siellä velkaneuvojan puheilla! Sopimusta ei siis voitu tehdä. Alkuperäinen laskelma meni niin, että tämän vuode loppuun Isukki saa sen 0-sopimuksen ja tammikuusta alkaen Isukin muuttaessa Somalaan Enkelinsä kanssa asumaan, elatusmaksu olisi hieman yli Kelan minimin, alle 200 e/kk/lapsi kuitenkin. Isukki laski, ettei hänelle jää käteen kuin "tämän", mitättömän vähäisen verran, jos nettotuloistaan maksaisi elatukset. Niin, sellaista se on kun lapsia tekee, tuumasin minä. Ei pidä tehdä, jos ei ole rahaa eikä mielenkiintoa elättää. Tämä kokeneempi lastenvalvoja neuvoi, että elatusmaksuksi määriteltäisiin Kelan minimi, jolloin velkasaneerauksessa, Iskukin jättäessä elarit maksamatta, ei tulisi ylimenevältä osalta uutta ulosottokelpoista, ulosmitattavaa velkasaatavaa.

Hieno idea. Isin kannalta. Minä en siihen suostunut. Elatusmaksut laskettiin Isukille ihan hänen tulojen ja menojen perusteella. Hän ei osallistu lasten kuluihin millään tavalla, edes 10-15 euroa Jiin teatterilippuun ei liiennyt. Kysyin, koska lapset jäivät suoraan teatteriesityksestä Isukin luo tapaamiselle, oli ikään kuin Isukin lauantai. Lasten fillareihin olen aikoinaan myös kysynyt avustusta, edes 20 euroa. Ei löydy, ei ole rahaa. Joka kerta Isukin tilanne on ollut niin huono, että juuri ja juuri on bensarahat ollut, että töihin on päässyt. Minä en kuitenkaan voi lapselle sanoa, että tänään et syö ollenkaan. Nipistän omistani.

No, on Isukki sentään jotain: pyynnöstäni osti Jiille fillarikypärän Lidlistä vuosi sitten. Se maksoi noin 15 euroa.

En siis suostunut sopimukseen, joka on alle Isukin laskennallisen maksukyvyn ja lasten kannalta heikompi. Älytöntä, että lastenvalvoja edes ehdottaa tuollaista! Mikä lapsen etu ja lapsen paras se tuo on! Samaan hengenvetoon Lastevalvoja totesi, että iän myötä lasten menot tulevat kasvamaan. Ja edelleen Isukki kuin myös Lastenvalvojakin olivat sitä mieltä, että minun tulee tammikuusta (jolloin Isukki aikoo jättää maksamatta ne elarit, oli ne sitten minkä suuruiset tahansa) maksaa puolet lasten tapaamiskuluista Isukin luo sinne Somalaan. Lastenvalvoja oli sitä mieltä, että lapset ovat liian pieniä kulkemaan keskenään bussilla tuota matkaa. Pirpana on liian pieni ja vastuu ja lapsenhoitotehtävä jäisi Jiille, joka on siihen liian pieni. Edes yksi järjen ääni, sen verren kiitosta Lastenvalvojalle (Isukki itse on ehdottanut minulle, että laitan lapset bussiin, bussikuski huolehtii lapsista. Nyt olikin samaa mieltä kuin LV, että juu, ei kuskilla ole aikaa katsoa lasten perään).

Määräaikainen 0-soppari tehtiin pariksi kuukaudeksi eteenpäin.

Saimme uuden ajan toukokuulle, jonne Isukki lupasi tuoda kaikki velkasaneerauslappuset. Mutta Isukki peruikin edellisenä päivän (olen ihan varma, että hänellä on tästä ollut tieto jo paljon,paljon aikaisemmin, mutta peruuttamisen ilmoitti vasta edeltävänä päivänä. Mitä sitä turhaa edes LV:n umpitäyttä kalenteria ajattelemaan). Velkasaneerausta ei kait sitten olekaan. Koska tulot ja menot on tiedossa, ei hänen kannata ajella pelkän allekirjoituksen takia tänne. Joten papereita postiin taas edes takas allekirjoitettavaksi.

Niin syntyi nollasopoimus vuodeksi. Minä ehdotin LV:lle, että sopimus jatkuisi vuodella eteenpäin edellä mainitun Isukin maksukyvyn mukaan ja jos Isukki on toista mieltä, hän ottaa yhteyttä ja tehdään uusi sopimus. Tämä siksi, että sopimuksen päivittäminen olisi kerrankin Isukin vastuulla, ei aina minun. Isukki ei tähän suostunut.

Sinänsä ihmettelen, miten se nollasopimus taas vuodeksi on, kun juuri käynneillä laskettiin, että em. sopimust tehdään vuoden loppuun asti ja tammikuusta Isukki on tulojen perusteella velvollinen maksamaan tuon vajaan 200 e/kk/lapsi.

Toukokuun lasten tapaamisen saimme sovittua ja laitoin Iskuille viestin, että palauttaisi sopimuksen lasten mukana tapaamiselta minun allekirjoitettavaksi, josta minä sen toimitan edelleen LV:lle allekirjoitettavaksi ja vahvistettavaksi, jotta voin sen viedä Kelaan toukokuun aikana, jotta saa elarit taas ajallaan Kelan pitkän käsittelyajan takia.

Isukki sanoi laittavansa postissa, saat sen alkuviikosta, et joudu pulaan, luki tekstiviestissä. Tämä viesti tuli ennen äitienpäiväviikonloppua, 7. päivä. Viikonlopun jälkeen maanantaina kysyin tekstarilla, missä on sopimus. Sain vastauksen, että saan sen keskiviikkona. Mikä tarkoittaa sitä, että Isukki laittoi sen postiin vasta maanantaina, mikä tarkoittaa sitä, että minun pitää joko itse viedä se perjantaina (torstai on helluntaipäivä) mikä taas tapahtuisi työaikana… laitoin kirjeen postiin. En ennättänyt viedä sitä keskiviikon tyhjennykseen, koska sen vasta keskiviikkona itselleni sain. Lähtee liikkeelle vasta perjantaina, on lastenvalvojalla ensi viikolla… toivottavasti siinä on allekirjoitus 25.5. mennessä, kuten pyysin. Silloin on vapaapäivä, voin noutaa sopimukset ja viedä Kelaan.

Onhan turhan monimutkaista. Ensin sopimusta väännetään monta kuukautta. Sitten sitä postitellaan edes takas monta viikkoa. Ei tässä ole kyse mistään ylimääräisestä minulle lankeavasta etuudesta, tai minulle tulevasta ylimääräisestä, omasta rahasta, vaan lasten elatuksesta. Isän osuudesta lapsen elatuksesta. Minun talous on näistä tuloista kiinni, sillä minun on kyettävä tarjoamaan lapsille se, mitä lapset tarvitsee. Asunto on oltava sen kokoinen, että me kolme sovimme siihen. Tämän edullisempaa tuskin täältä löytyy. Tämän pienempään emme sovi. Ruokaa on oltava, joka päivälle, ja mieluummin ravitsevaa ja monipuolista. Kesäleireistä ensimmäisen laskuun hain siirtoa, maksan sen kunhan palkka tulee. Leiri on yli 300 euroa, kahdesta lapsesta, 7 päivän leiri ja siihen on jo huomioitu RAY:n alennus. Lasten kesäleireihin menee yhteensä noin 500 euroa, kolmannes minun nettopalkastani. Lisäksi minulle on tulossa hammaslääkärilaskut. Aika mittavat, sillä hoito on iso. Hammaskalustoni on aika surkeassa kunnossa, kiitos lapsuusajan huonon (olemattoman) hammashoidon.

Auto pitäisi katsastaa ja tehdä siihen tarvittavat huollot ja korjaukset. Tuskin menee suoraan läpi.

Jiin luokka menee retkelle Lintsille. Ranneke on aika hintava. Siihen päälle käyttörahat ruokaa ja muuta hömppää varten. Tämä ei mahdu minun budjettiin semminkin kun nuo hammaslääkärilaskut on tulossa. Laitoin opettajalle viestiä asiasta. Jiin ranneke maksetaan luokan varoista. Ilmeisesti leirikoulun rahastosta. Olemme siis köyhiä, avustettavia.

Hain toimeentulotukea lasten leirimaksuihin. En saanut sitä. Olen niin hyvätuloinen.

Tämä on marina-valitusviesti. Niistä kivoista asioista toisessa postauksessa.

 

###############################################################################################

(1) = http://www.kela.fi/elatustuki_maara-ja-maksaminen

(2) = https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=15&t=427

(= ns. nollasopimus tehdään silloin, kun elatusvelvollisen tulot ovat niin pienet, ettei hänellä ole elatuskykyä. Elatusmaksuja ei peritä myöhemmin takaisin elatusvelvolliselta. Kela maksaa elatustuen suuruisen määrän lähihuoltajalle).