Uuden ja uljaan Kehäradan vaikutukset näkyvät liikenteessä. Näin ne herrat ja suunnittelijat hehkuttivat, ja niin oikeassa olivat. Eipä ole ennen ollut tämmöisiä ruuhkia minun työmatkani varralla. Ihan samantasoisesti on liittymät tukossa edelliseen ja seuraavaan väylään asti kuin Kehä Ykkösessä konsanaan, tai Länsiväylällä; paikallaan seisovaa  autoletkaa pitkälti keskustaan menevällä kaistalla. Ja minun kotikulmani sen enempää kuin työmatkakaan eivät ole lähelläkään Kehärataa! Mutta Kehäradan takia tämän minun työmatkan varrella olevaa isoa väylää kulkeva bussiyhteys lopetti. Linja vaihtoi numeroa ja kulkee eri reittiä. Keskustaan siis pääsemme, mutta yhdeltä väylältä on yksi bussiyhteys pois. Ilmeisesti vaikutus on laajempi, ja ihmiset ovat turvautuneet omiin autoihin sen sijaan, että menisivät vaihtoyhteyden kautta. Sillä toiseen bussiin kyllä voi vaihtaa... minä teen sen vasta sitten kun pakko, koska työmatka pienee tämän vaihdon takia huomattavasti. Tällä väylällä ei ole omaa bussikaistaa, kuten keskustassa on. Samassa letkassa se bussikin köröttelee, satojen henkilöautojen joukossa.

Täytyy ihan ihailla herroja päättäjiä ja liikennesuunnttelijoita. Miten hienosti he ovat taas toteuttaneet uudistuksessaan julkiset kulkuyhteydet.

Pääsemme nyt tuolta perukalta kahdesti tunnissa alueille ja asutuksille, kauppakeskittymiin, jonne aiemmin ei ole suoraa bussiytheyttä ollut. Mutta työmatkasta tuli hankalampi.

Joten oma auto. Ja kun se oma auto on, miksi sillä harvavuoroisella bussilla niihin kauppakeskittymiin menisin? Menen sillä omalla autolla.

Ja maapallo pelastuu.