Postaukset tapaamiskuvioista ja elatuksista ja niihin liittyvistä taustoista, tapahtumista ja puheluista - kuka sanoi mitäkin - on niin pitkiä, että laitetaanpa yhteenveto asiasta.

Elatusopimukset ovat siis olleet aina niinsanottuja nollasopimuksia, mikä tarkoittaa, että elatusvelvollinen ei maksa mitään, ei jää velkaa minnekään, vaan lähihuoltajalle tuleva elatusmaksu on Kelan minimi. Ne ovat aina määräaikaisia, ja perustuvat elatusvelvollisen varattomuuten / pieniin tuloihin. Isukki on ollut ihan koko ajan töissä, ja tehnyt niitä töitään niin, ettei ole vapaata eikä lomia pitänyt eikä sen takia voinut tavata lapsia kovin usein tai pitkään kerrallaan. Kesälomatapaamisia ei ole ollut. Viikonlopputapaamiset lähtivät liikkeelle syyskuussa 2014, kerran kuukaudessa 1 yö oli minun ehdotus, ja se on toiminut hyvin.

Olimme ensimmäisen kerran asumuserossa elatusmaksuineen lukuvuoden 2009-2010 ja tämä ero alkoi asumuserosta syksllä 2011. Viitaten edelliseen kappaleeseen.

Tätä sopimusta on päivitetty 5 kk eikä sitä ole vieläkään vahvistettu, kirje lastenvalvojalle on postissa matkalla. Minun ehdotus oli, että 1 vuoden 0-sopimuksen jälkeen sopimus jatkuisi 1 vuoden verran ja isälle katsottaisi maksettavaksi sen verran kuin lastenvalvojat pari kuukautta sitten isän maksukyvyksi laskivat. Jos Isukki katsoo, ettei pysty tätä maksamaan, hän ottaisi yhteyttä ja muutettaisi sopimusta, tehtäisi uusi laskelma.

Isukki ei tähän suostunut. Sopimus on siis kesään 2016 saakka. Perusteluiksi Isukki eilen puhelimessa väitti, että tämmöiset sopimusten muuttamiset eivät ole ennenkään onnistuneet.

Onko meidän täytyny aikaisemmin muuttaa elatussopimusta? intin minä väliin.

Mutta Iskukki vetosi siihen, että lastenvalvojat eivät suostu mitään muuttamaan vaan sanovat, että jos äiti ei suostu muutamaa sopimusta niin se on siinä sitten.

Näin oli hänen Exänkin kanssa, kun hän yritti muuttaa Titan elatussopimusta, Exä ei suostunut eikä lastenvalvoja suostunut ottamaan vastaan eikä muuttamaan mitään...

Ja jälleen minä muistutin, että kyseessä on tämä lastenvalvoja ja minä!

Mutta, koska hänen edellinen Exänsä ei halunnut tarkistuttaa elatusmaksuja (jotka muuten olivat Kelan minimit, ja Isukin tarkoitus oli kait hakea nollasopimusta) eikä sen paikkakunnan lastenvalvoja suostunut elatusten tarkistukseen, koska sitä ei voi tehdä, jos äiti suostu, niin Isukin mielestä tämänkin lastenvalvojan kanta on yhtä tyly ja minäkään en tarkistuksiin suostu, vaan tulen pitämään tiukasti kiinni sopimuksesta.

Isukin mielestä se olen kuitenkin minä, joka on laittamassa itseään hänen Exänsä moodiin.

Minun mielestäni Isukki ei ymmärrä toimivansa minun kanssa. Hän toimii edelleen Exänsä kanssa. Tai sitten voi olla niinkin, että  hän toimii itsensä kanssa.