Onpas mahtipontonen otsikko.

Ikään kuin olisin enkelin tavannut. Ja niinhän minä tapasinkin. Isukin naisystävän, jonka hellittelynimi kännykässä Jiin kertoman mukaan on Enkeli.

Yllättäen sain tekstiviesin ja ehdotuksen tapaamisesta. Kellonaika ei sopinut minulle, lupasin ilmoittaa tunnin varoajalla. Ja yllättäen tämä sopi Isukille! TÄMÄ ei ole yhtään HÄNEN tapaistaan!

Minun ehdottamassa paikassa ja minun ehdottamalla kellonajalla sitten tapasin Enkelin.

Tämän varjellun salaisuuden, tämän hauraan olennon, jota on pitänyt suojella minulta.

Nainen on keski-ikäinen, mutta toki minua nuorempi. Ihan ikäisensä oloinen ja näkököinen pitkä nainen. Tavallinen. Arkinen. Sanoin, että nauhoitan keskustelun. Hän ihmetteli, miksi. Siksi, että lupasin Isukille, koska tämä oli huolissaan tästä tapaamisesta.

Nainen ymmärsi erinomaisen hyvin, että äitinä minä haluan tietää, minne ja kenen luo lapseni ovat menossa. Hän ymmärsi, ettei tässä ole kyse uteliaisuudesta, ei hänestä itsestään, sinun paikalla voisi olla kuka tahansa, ei Isukista, ei heidän parisuhteestaan, jotka minua eivät voisi vähempää kiinnostaa. Tässä on kysymys minun lapsista, ja tämä nainen sen ymmärsi erittäin hyvin.

Olin yllättynyt. Juuri näistä asioista, perusteita, väänsin Isukin kanssa, eikä hän tuntunut käsittävän, mutta Enkelille nämä asiat olivat aivan itsestäänselvän luonnollisia.

Isukki oli minulle sanonut, että hän huolehtii ja ottaa vastuun tapaamisten aikana lapsista, ja ettei hänen naisystävänä osallistu siihen ollenkaan. Ja minä olin ihmetellyt, että minne komeroon hän sen naisensa laittaa siksi aikaa, millainen hempukka siellä oikein on, miten se kuvio käytännössä toimii.

Siksi Enkelin vastaukset yllättivät.

Juttelimme pitkään. Isukki soitti minulle. Minulle !? Oli ilmeisesti yrittänyt soittaa Enkelille useamman kerran, ja sitten soitti minulle. Minua ei kiinnostanut keskustella hänen kanssaan. Hän soitti sitten Enkelille, joka sanoi, että kaikki on hyvin, juttelemme vielä. Olimme jutelleen yli tunnin siinä vaiheessa. Isukki oli huolissaan. Hän luulee, että raatelen sinua hengiltä, tuumasin Enkelille. Minun puolesta juttua olisi riittänyt vielä vaikka miten pitkälle. Luulen, että niin hänelläkin.

Enkeli on järkevä, asiallinen, aikuinen ihminen. Hän on Huolehtija. Pelastaja. Todellinen enkeli talousvaikeuksissa rämpivälle Isukille. Hän on kovin huolissaan Isukin surkeasta taloustilanteesta. Minä totesin, että se on Isukin ongelma. Isukin taloustilanne on hänen omien valintojensa lopputulos. Minun ei tule kantaa siitä huolta, eikä minun tehtävä ole tulla millään tavalla vastaan siinä. Hän on ihan itse aikoinaan tehnyt valintoja, jotka ovat johtaneet tähän. Ei minun omakaan taloustilanteeni kovin hyvä ole, palkka on pieni.

Tapaaminen oli oikein hyvä. Olen huojentunut. Olen helpottunut. Nyt voin hyvillä mielin laittaa lapseni tapaamisille Enkelin kotiin, sillä hän tulee huolehtimaan lapsistani tapaamisten aikana. Hän huolehtii, että lapsilla on säännöllisesti, riittävästi ja monipuolisesti ruokaa; että viikonloppuna tehdään muutakin kuin istutaan sisällä ja pelataan, hän totesi painokkaasti, ettei tule hyväksymään sitä että kaksi päivää ollaan sisällä ja pelataan.

Kysyin vaihtovaatteista. Kerroin, että nyt yhden yön tapaamisille en ole voinut laittaa vaihtovaatteita ollenkaan, koska Isukki on aikoinaan ilmoittanut, että unohtuneet vaatteet palauttaa, jos palauttaa, sitten kun palauttaa, eikä se voi mennä niin, että sieltä tulee lapsen unontunut  hansikas yksi kerrallaan. Enkeli vaikutti hieman hämmästyneeltä tämän kuultuaan. Hän on varmaan kuullut, miten minä, paska äiti, en viitsi laittaa vaihtovaatteita lapsille, kiusaan lapsia, mutta kun todellinen syy on tuo; meiltä loppuu vaatteet ja kamppeet, jos niitä ei palauteta, eikä voi olla niin, että lapsen vaatekappaleet seilaa pitkin maailmaa tai isukin nurkissa ja palautuu sitten kun hän viitsii niitä lapsille mukaan laittaa.

Mutta Enkeli ilmoitti huolehtivansa lasten vaihtovaatteet ja sen, että takaisin tulee se, mitä mukaan on laitettukin.

Olin helpottunut. Ehdotin, että laitan mukaan varustelistan. Enkeli totesi, että se olisi oikein hyvä, ellei siitä ole liikaa vaivaa. Ei siitä ole. Olen listaihmisiä.

Keskustelimme nukkumajärjestelyistä ja niistä minun on juteltava vielä hänen kanssaan, minun osalta se asia jäi vähän hämmentäväksi.

Jii on ilmoittanut halunsa tavata Enkelin ennen varsinaista tapaamista, sillä hän ilmeisesti jännittää tämä tilanne. Lapsethan eivät Isukin naisesta mitään tiedä. Jii on nähnyt kuvan kännykässä. Isukki on kertonut jotain varsin epäolennaista sekä naisen nimen, jonka lapset muistaa summittaisesti. Nimi on sama tai melkein sama kuin minulla. Enkeli oli hyvin otettu tästä, että lapsi haluaa tavata hänet ja siitä, että toive tulee lapselta itseltään. Hän itse on myös haluakas tähän kohtaamiseen.

Enkeli totesi minun olevan vahva, yksinhuoltajan arjessani. Mikä on vaihtoehto, sanoin. Hän sanoi Isukin kertoneen minun vanhemmuustani, että olen leijonaäiti. Vai oliko se tiikeriäiti. Puolustan pentujani hampaat ja kynnet terävinä. Siksi onkin kummallista, että tämä sama Isukki ei voinut ymmärtää, miksi haluan tavata ihmisen, jonka kotiin lapseni menevät. En ymmärrä.

Mutta tapaamisen aikana keskusteltiin monta käytännön asiaa ja minä tein yhteenvedon hyvin nopeasti Enkelistä ja siitä, mikä on Isukin osuus esim. tapaamisilla ja vähän muutenkin.

Siitä toisessa postauksessa